Dreamscapes

Moja velika mrsna indijska večera

Da li ste nekada bili u indijskom restoranu?

Kako sam oduvek fascinirana indijskom kulturom, modom, umetnošću i načinom života, pre nekoliko godina sam iskamčila priliku da probam i pravu indijsku hranu. Na svu sreću, dobar indijski restoran postoji u Beogradu, kod Autokomande, zove se ‘Indian palace’ i ima pravog indijskog kuvara!

Prilika je bila idealna – moj prijatelj iz Indije je dolazio u posetu, pa sam ga nagovorila da me odvede i uputi me u čari indijske kuhinje.

Pošto se već razume, bilo je logično da će on naručiti, da nas spasi blejanja u meni i mučenja konobara ispitivanjima. Pitao je hoćemo li i ‘snacks’ (grickalice) pre večere. Hoćemo, klima glavom nas troje, već zamišljajući indijske orahe i slične ‘za na zub’ zezalice. I ne slušamo šta naručuje.
– Hoćete li skroz ljuto? – raspituje se.
Nećemo, mašemo, naručujemo ‘mild’ verziju, nešto kao umereno ljuto. Kako su uvidjavni, slažemo se, pa misle i na nivo ljutine u hrani, koji takodje može da se smanji ili poveća, već prema ukusu. Volim ljuto, ali sam upozorena da je njihovo ljuto mnogo ljuće, pa je bolje da budem oprezna…

Dok ćaskamo, stižu ‘grickalice’. Ljudi moji, kakve crne grickalice! Pa to je kompletan obrok! Ćevapi sa ovim i onim, medaljoni sa ovim i onim, štapići od ovoga ili onoga – sve samo meso, gomile hrane u ovalima (ne dobija svako posebnu porciju, nego služe ‘domaćinski’ – oval na sredinu stola, pa izvol’te!), tačnije – gomile različitih vrsta mesa, pripremljene na najrazličitije načine…

Volim da probam nove ukuse i nove recepte, i uopšte da eksperimentišem s hranom, pa sam se već radovala novom oružju u svom arsenalu… I krene degustacija. Prvi kebab – ljut da ljući ne može biti! Al’ nekako lepo ljut, ne onako da ljutina ubije ukus, nego ukusan na jedan skroz specifičan način, al’ uz sve to i ljut do bestraga i natrag! Odmah tražim od konobara bokal vode! Čašu? Ne, odmah bokal, ima ovde još štošta da se isproba!

I da ne detaljišem previše (a tek smo na predjelu), isprobala sam od svake vrste mesa po zalogaj-dva (srećom, svi komadići su bite-sized), i usta su mi gorela… ali jeto za mene bilo otkrovenje! Novi, potpuno nepoznati ukusi koji mi eksplodiraju na jeziku! Jeste to meso koje i mi svakodnevno jedemo, i piletina, i riba, i jagnjetina, čak i malo svinjetine, ali tako pripremljeno i začinjeno da predstavlja otvaranje sasvim novih horizonata!

Onda počinje da stiže večera! Mi već uveliko siti, dva bokala vode popijena uredno… sedimo izvaljeni na onim sofama (saznali smo odmah i zašto nemaju obične stolice, već nešto kao otomančiće, da možeš da se zavališ). No, eto i nevolje. Moj indijski prijatelj objašnjava: prava indijska večera podrazumeva pet različitih vrsta mesa, pripremljenih na pet različitih načina (meso je kuvano, pečeno, grilovano, prženo i dinstano).
– Zašto samo meso? – čudimo se. Sleže ramenima.
– Jesi li nam naručio neku salatu, da to lakše svarimo? Nije.
Gledamo meni. Ima li kakvog povrća? Pa i nema baš. Na kraju odlučujemo da naručimo neki prženi karfiol, računajući da će bar to biti malo lakše…

Večera stiže. Činije i činije hrane se radjaju pred nama. Opet meso, meso, meso. Hleb? Ne, nemaju pravi hleb, kao naš, nego nešto kao tortilja-hleb, punjen, pogodićete već – mlevenim mesom!

Za razliku od predjela, meso je u raznim sosovima i umacima. Indijci jedu rukama. Uzimaju male komade tortilje i njima zahvataju hranu. When in Rome… Mažemo se do laktova, i uživamo! Opet – neobični ukusi, opet ljuto do sto djavola, ali mnogo dobro!

Posebno mi se svidela Chicken Tikka Masala, piletina u nekom crvenom i belom sosu, iznenadjujuće, nasuprot očekivanjima, jer je crveni bio blag a beli ljut! Kako li je kad je skroz ljuto, pitala sam se, gaseći litrama vode svoju ‘mild’ varijantu.

Na stolovima, uredno, činijice sa vodom i limunom, za pranje ruku. Večera gotova. Onaj karfiol ni takli nismo, i on je bio preliven nekom močom, i ljut! Zavaljujemo se i nismo u stanju da mrdnemo od proteinskog šoka.

Razmišljam, kasnije. Koliko nam se ishrana razlikuje i kako drugačije spremamo hranu. Prvo, mi smo navikli na odredjenu vrstu ljutine, koja u našoj ishrani potiče uglavnom iz paprike, bibera ili eventualno luka. I to je to. Indijci imaju specifične začine, masale, i njih ima mali milion, i svi su potpuno različitih ukusa, sa nekom zajedničkom notom, koja meni i jeste bila najnoviji, nikada do tada isprobani ukus. Začine dodaju u meso, mažu ga ili ‘pune’ njima, pa meso preuzima takav ukus i specifičnu ljutinu. Njima to ne smeta i nije im ljuto, navikli su.
Nedelju dana posle ovog iskustva, spremala sam klopu za Indijca, on je slučajno u salati naleteo na ljutu papriku i kukao danima! Ja sam je probala i bila je samo malo, onako, osrednje, ljuta, čisto da rezni, ništa posebno. Nasuprot tome, one je opušteno jeo svu onu ekstremno ljutu indijsku hranu dok smo mi bljuvali vatru!

Zanimljivo, kad pomislim kako nam se i čula podešavaju prema sredini u kojoj živimo, prema kontinentu, tradiciji…

I za kraj, tek tu i tada, u tom restoranu, otkrili smo zašto Indijci ne koriste toalet-papir, već imaju bide u svakom toaletu…
Zašto? Pa izgoreo bi!

6 komentara

  1. Lepo si nam ovo dočarala. Volim da probam nove ukuse, ali nikako nisam za ljuto.😀

  2. Pa… različito je to njihovo ljuto… možda ti se svidi🙂

  3. neprilagodjena

    Jao, ja bas volim to ljuto, al nesto ne volim meso, pih i ne svidja mi se sto nemaju neke salate. No, u svakom slucaju, to mi se vise svidja od slatko-kiselih varijanti u kineskim restoranima. Obavezno su morati da probam!

  4. Pa dobro, nisam ni ja neki mesožder, ali je svakako interesantno probati nešto drugačije… a i možeš da tražiš da ti naprave tako da ne bude ljuto… (mada puno propuštaš onda!)😉

  5. Meni sad ovo za guzobris jasno, otvorila mi ocesa😯

  6. interesting post, will come back here, bookmarked your site

Ostavite odgovor

