Dreamscapes

What’s in a name?

Podsetio me post kod Ominotago na to koliko neka imena dobiju sopstveni život i zauvek ostanu označena (na dobar ili loš način) zbog osoba sa tim imenima koje su nam zbog nečega ostale zapečaćene u sećanju.

Sigurna sam da svi vi imate bar jedno ime na koje se stresete. Ime koje, ni krivo ni dužno, nosi negativnu konotaciju. Zbog jedne … (ovde ubaciti ime po želji) koja je bila takva alapača/krava/dromfulja! Zbog jednog … (izaberite sami) koji je takav moron/seljak/sirovina!

A sigurna sam da ste, pored Jelena, upoznali bar pet Marija, deset Miloša, sedamnaest Marka (MarkOVA?), Aleksandri, Vesana, Nenada… i lista ide u nedogled. Interesantno je kako odredjeni periodi imaju svoja trend-imena, i iako mi je drago što je period Radivoja, Radosava i Milojki prošao (da li je?), ni neka ‘nova’ imena nisu pomak na bolje. Koliko dece sa imenima inspirisanim španskim serijama znate? Anastazije, Kasandre, čak znam i jednu Esmeraldu! Rome nisam htela da spominjem, ali ne mogu da odolim da vas ne podsetim da porodicu Radovanović čiji muški članovi se zovu Tarzan, Brus Li i Jamesdin! Lično sam upoznala i jednog Vinetua Petrovića (Čovek je stajao ispred mene u redu u banci, sasvim prosečak, debeljuškast, nizak i ćelav. Kad ga je šalteruša prozvala, morala sam da istrčim napolje i prepadnem par penzos-baba prasnuvši u smeh!).

Uh, padaju mi na pamet i oni drugi slavni primeri odličnih kombinacija imena i prezimena ili imena i zanimanja. Npr. ginekolog na studentskoj je jedno vreme (možda još uvek) bio Kastratović! Jedan od bivših direktora ŽTP-a – Zaklan! Pazite sad kombinacije: Đokić Kitica! Zloćo Mladji! Jajalo Pile! Fuksa Mira! Degen Erika! I vrhunac vrhunca, za mene: Mensur Dlakić!!! Pozdrav i rukoljub inventivnim roditeljima!

I onda se pitamo otkud to da većina ljudi ne voli svoje ime. A interesantno je da veoma često, čak i ljudi sa lepim imenima imaju neku vrstu negativnog komentara na svoje ime. Jeste li vi zadovoljni svojim? Kako biste želeli da se zovete?

Šalu na stranu, duga tradicija kod Srba bila  je da kumovi biraju imena novorodjenoj deci. Da li je to uzrok nekih katastrofalnih ‘osuda’ na doživotnu robiju nakaradnom imenu? “Kad je moj kum išao u školu (tamo negde u petnaestom veku), svidjala mu se jedna devojčica po imenu Nedeljka…“  Zamislite slatko, gugutavo stvorenjce sa imenom Živorad! Na svu sreću, kumovi su izgubili ‘dominaciju’ u ovom domenu, a roditelji bi trebalo po nekom pravilu da donose malo srećnije odluke… Trebalo bi, bar. Mada, u poslednje vreme, vlada poplava Lena, Jana, Dimitrija, Strahinja… i nije to loše, lepa su to imena, ali kako to da su ih ljudi postali svesni tek tokom poslednjih nekoliko godina? Stara imena, samo ih dugo nije bilo. Čemu da zahvale na ovakvom masovnom comeback-u?

A o nekim ‘dobrim’ idejama kada se ćalac i kum napiju dok mlada mama stenje… Za sada ih znam svega nekoliko: Zemljosije, Goroljub, Devica, Srebrenko, Razumenka, Zdenka, Mušmula, Gradivojka…(DA, zaista postoje ljudi sa ovakvim imenima, a nemaju po sto godina!).  A slučaj kada deda dobije kola na lutriji baš dok se unuk radjao, pa jadnik morao da vekuje sa imenom Stojadin?!

Odoh predaleko… No, da se vratimo: koje ime je za vas oduvek imalo pravi prizvuk, a koje vam para uši? Ili prosto, dodajte mojoj kolekciji još neki biser…

15 komentara

  1. Tugomir Zivic!
    To je za mene bio hit, otac od poznanika se zove tako. Pa, zamisli majku koja tepa svojoj bebi : ‘Tugo moja’, a Zivic, mislim😆

  2. Haaha…Zelena.😀

    Kada je meni moja mama dala ime…moja baba je rekla „pih gde nađe to ime, ima jedna baba Ivana većeg baksuza nema na zemlji.“😀😉

  3. Zelena, ide pravo u kolekciju!😀

    Charobna, ni ja nikad nisam volela svoje ime, oduvek sam priželjkivala nešto… egzotičnije!

  4. Ja volim svoj ime, od svega onoga sto je užoj i siroj rodbini padalo na pamet ovo je super.

    Jedno vreme sam maštala da se zovem Čedna pa mi majka rekla da sam udarena u glavu😆

  5. Mahlat, predlažem da se ime tvog bloga promeni u ‘Čedna’! Kakva bi to kamuflaža bila!😛

  6. 😀

  7. Viktor

    Ja volim svoje ime!🙂
    Kako god da se zovete, niste ni svesni koliko ste srecni sto nemate ovakve roditelje:
    http://www.mtsmondo.com/news/world/text.php?vest=124167

  8. neprilagodjena

    Ima jedno ime koje ne mogu da smislim iz nekih starih razloga, ali da se ta devojka nikad nije pojavila u mom zivotu, obozavala bi to ime😛
    Inace, mene ceo zivot pitaju ko mi dade ovakvo ime i iz kog razloga, i trebalo je zivaca i vremena objasniti deci u osnovnoj da to ime postoji. :)))
    A sad ga obozavam, nekako je bas JA. Iako i dalje ne kontam bas sta je bilo u glavi moje mame tih dana :))))

  9. Joj, Viktore, jeste strašno! Podseti me na onu reportažu o prvoj bebi rodjenoj ove godine, kad se ponosna mama smeši i kaže da će devojčicu nazvati Karolina!!! (Jesam li samo ja u pitanju, ili još neko zna da je ovo naziv za muški polni organ u slengu???)

    Neprilagodjena… a da li bi bilo previše ako te pitam kako se zoveš? Baš si mi zagolicala radoznalost!

  10. kristl ognjanovic i sporet. to su moji kandidati. sto se mog imena tice, nemam nikakav odnos prema njemu. obicno je, bezvucno i uobicajeno. odazivam se na nadimke ili ime u kombinaciji sa prezimenom, sto je cudno jer ono nije moje oduvek.

  11. Слажем се за ова „ненормална“ имена као што су Китица, Мушмула и сл, али не разумем шта фали именима (која су посебно издвојена) Радивоје, Радосав или Живорад, за која се каже да је срећом њихово време прошло? Зашто су та имена лошија од Анастазије, (Е)леоноре, Дениса и сличних „модерних“ имена која долазе са стране? Можда су лошија зато што немају ништа заједничко са сопственим језиком и народом?

  12. @Milane,
    Iskreno nemam ništa protiv takvih imena, ali smatram da su zastarela. Kao što sam već rekla, teško mi je da zamislim bebicu koja se zove Miroslava. Ili dete u školi sa tim imenom kojem se druga deca neće podsmevati. Nisam rekla da su ovakva imena lošija od nekih koja su trenutno moderna, čak naprotiv, ako pročitaš pažljivo videćeš da ih nisam nimalo hvalila.

    Na kraju, izražavam svoje mišljenje sa kojim svakako ne moraš da se složiš, a jednako je validno kao tvoje, pošto su oba subjektivna.

  13. Devojka koju znam se zove Zivana. Odem s njom kod krojacice, i ja je uredno zovem Zivka, kako drugacije🙂
    A krojacica rece : „Ju kako lepa devojka a tako ruzno ime“.
    Spontano zena rece…mislim jeste nase ime, ali stvarnoooo…
    A moja drugarica ima koleginicu Nadu Kvocku, pa izem ti prezime bas. Ja bih kokodala za njom garantovano🙂
    Ako se moze nazvati kritikom, ne smatram imenima Tea, Mia i sl. meni to dodje nadimak. Gde je tu ime?

  14. Ja sam ovde propustila da kažem da bez obzira na babu baksuza ja volim svoje ime.😀

  15. Hihihihihi… Charobna, sačekaćemo da postaneš baba, pa ćemo ti javiti da li su predvidjanja bila tačna!😀

Ostavite odgovor

