Dreamscapes

Jezičara

Oduvek su me nervirali ljudi koji svima guraju svoju profesiju u lice. U razgovoru nevezanom za datu profesiju. Pozvani i nepozvani. Kao argument u svim raspravama. Kao opravdanje za svako svoje mišljenje. Kao objašnjenje za svoje ponašanje, i kad treba i kad ne treba. artcreative

U poslednje vreme mislim da počinjem da bivam jedna od tih.

Nekako se tokom svih ovih godina kako sam čitala, pisala, govorila, podučavala na engleskom desilo da počnem i da razmišljam na engleskom. Da sanjam na tom jeziku. Stranom. Da ga ne shvatam više kao strani jezik.

Nije opravdanje činjenica da mnogo više čitam na engleskom nego na srpskom, i da mi se vrlo često dešava da ne znam na kom jeziku je bila knjiga koju sam pročitala. Nije opravdanje ni to što mi se mnoge svakodnevne radnje, čak i van posla, vrte oko engleskog. Ni to što mi je posao da se bavim engleskim. Ni ovo sokoćalo, sa sve internetom. Ni neka pisma koja pišem, neka koja čitam. Neki ljudi sa kojima nalazim zajednički jezik, iako nam maternji jezik nije zajednički.

Nema opravdanja za to što u svojim srpskim rečenicama počinjem da prepoznajem engleske konstrukcije. Što hvatam sebe kako mi u glavi teče komentar na engleskom u odredjenim situacijama. Što često zabagujem pa ne mogu da se setim nekog izraza na srpskom. Što mi nesvesno izleti poneka engleska fraza ili izraz. Ne volim to kod sebe. Nimalo.

Volim svoj jezik. I trudim se da ga govorim i pišem što tačnije mogu. Volim nijanse i specifičnosti srpskog koje nijedan drugi jezik nema, ne na isti način. Volim arhaizme koji nose duh nestalog ili nestajućeg vremena. Kovanice i ‘izmišljenice’. Interne šale u kojima se reči okreću, izvrću, preskaču, vrte, ogoljavaju, maskiraju i lete u svim pravcima.

A volim i engleski. To što mi se podvukao pod kožu i što sam ga prisvojila. I to što više za mene nije jezik koji moram da razumem, moram da naučim, rečenica koju moram tačno da sklopim, već nešto mnogo prisnije. Življe. Volim to što je preda mnom skinuo svoju masku efikasnosti i ekonomičnosti i počeo da se izmotava. Da otkriva pukotine. Kao japi sa kravatom na kojoj je ona luda žuta ptičica iz crtaća, koja šuška. A i japi šuška, iako je sav bitan.

Volim i svoje snove na engleskom. Uvek su malo drugačije obojeni. Možda je to neka forma eskapizma. Znam da često odavde želim da pobegnem, pa je to mogući način bekstva? Možda je lakše priznati neke stvari na drugom jeziku, jer se tada doživljavaju manje lično. A šta ako taj drugi jezik sve manje biva ‘drugi’?

I što postove ovde često počnem baš na engleskom, pa onda brišem, prevodim i lektorišem samu sebe? Treba li tako?

A mrzim iz dna duše ona foliranja i flertovanja sa nabacanim stranim frazama u govoru. Izafektiranu, forsiranu potrebu da se pokaže … (evo, baš u sred ove rečenice, dok tražim tačnu reč, u glavi mi je samo jedna: ‘versatility’ – savršen primer za baš ono što treba izbegavati!)… da se pokaže kako sam, bože mili, načitan, obrazovan, svetski čovek… I neću da budem takva.

A često mi mozak brži od pameti.

14 komentara

  1. Pa imam ja opravdanje.
    Blizanac si, moras minimum na dva jezika da mislis, pises, govoris, sanjas…..🙂

  2. Prava si jezičara i treba da si ponosna na to, jer to je jedna vrsta umetnosti.😀

  3. Hvala, devojke. Ali, ipak… možda… da nije… malčice… a?😛

  4. Ljudi se kriju iza svojih zanimanja, titula…onda kada nemaju nista drugo da ponude. Mislim da to kod tebe nije slucaj. Najpre,svesna si da se to projavljuje i samim tim ga drzis pod kontrolom, a drugo, tako uska „japaja“ potreba ne moze da izadje iz jedne ovako siroke duse.

  5. Milan

    Za tu situaciju i problem postoji samo jedno resenje
    znam da ces ga mrzetiiiiiiii iz dna duse😉
    ali… huh… treba da odes da zivs u london🙂

  6. Skroz si, bre, normalna, sta ti je

  7. @Magi, hvala. Ali i one ‘uže’ duše takodje znaju da preopznaju kad zaglibe… valjda?
    @Milane, hvala na savetu i preporuci. Šteta što to ne funkcioniše na pucketanje prstima.🙂
    @Mahlat, ne sećam se da sam skoro dobila takav kompliment! Iako potpuno netačan…😀

  8. Mislim da ne umeju. Skoro da sam spremna i da garantujem.

  9. shaputalica

    Jezičaro!😆
    Dobra samoanaliza, ooodlične fotke, al’ ne tripuj se, nisi normalna (ovde niko i nije) , al’ si OK.:mrgreen:

  10. Hvala, shaputalice, sad mi je mnogo lakše!😛

  11. shaputalica

    Jes, i to što kažeš, od koga ti došlo…😳

  12. Ma jock, skroz u drugačijem smislu: ono kad je ludaku dovoljno da vidi nacrtanu liniju, pa da počne da se penje… tako i meni, dovoljno par glasova da sam normalna, odmah počinjem da verujem🙂

  13. shaputalica

    čega sam se danas nagledala, mi smo k’o cvetići! Vreme izgleda pogoduje…mislim, je l’….😯

  14. Da, znam na šta misliš… vreme je zgodno za razne cvećke…😀

Ostavite odgovor

